17 december

Nu har det gått pinsamt lång tid sen jag tog mig tid att skriva några rader här. Har ingen bra ursäkt igentligen utan har nog bara varit lat.

Nu ska ni iallafall få höra om hur jag hade det i går kväll.
Under dagen hade ja jobbat men slutade kl 14 så det föll på min lott att fixa middagen. Lunchkorv med hemgjord potatismos tyckte jag och sandra lät som en jättebra ide så vi tog upp potatis som vi skalade ch började koka. När potatisen börjar bli klar att pressas och vi ska till att värma mjölken inser vi att mjölken nästan är slut och det är bara en liten skvätt kvar. Den katastrofen klaras dock upp när jag hittar grädden som stod inne i ett hörn, vi spär den med lite vatten och situationen är räddad.
När middagen är avklarad bestäms det att vi måste upp och handla, bla mjölk eftersom det tydligen var slut, och jag och sandra följer med pappa för att få skjuts, inte hade vi tänkt plåga oss och gå i -30 graders kyla om vi inte måste. När vi väl satt oss i bilen och ska till att åka kan inte pappa stänga bildörren på förarsidan, i den har tydligen låsmekanismen bestämt sig för att frysa fast i kylan. Det här är inte första gången det här händer och sandra hoppar in som räddaren i nöden och håller i dörren från baksätet och färden kan fortsätta. När vi kommit ca 200 m på vägen ber pappa mig att kliva ur och kolla om det är  lite luft i framhjulet på passagerarsidan. Hjulet är nästan helt platt så vi bestämmer därför att vi måste på OKQ8 först för att ha lite luft i däcket. 100 m senare säger pappa att det här går inte och att vi måste byta till reservhjulet. Jippi, tänker jag, äntligen ska man få prova på att byta däck i -30 graders kyla. Handskarna åker på och jag får i uppgift att börja veva upp domkraften medan pappa försöker få ut reservdäcket. Pappa hade dock glömt att lägga i handbromsen så när hjulet börjar lyfta från backen börjar även bilen rulla framåt! Domkraftens hake bryts då sönder och vrids sned. När jag går till pappa för att få hjälp att böja tillbaka den ser jag att även han har lite problem, det har nämligen kommit in vatten där reservdäcket ligger så det har frusit fast och går inte att få loss. I detta läget ger pappa upp och bestämmer att vi får försöka åka hem på det platta däcket och byta hemma. Som tur är går hemfärden bra och väl hemma lyckas vi byta däck utan några missöden. Nu har turen istället vänt och när vi är färdig att åka igen så har bilen blivit varm nog att dörren går att stänga igen.

Senare på kvällen gick jag och sandra till en kompis som heter Torbjörn och där kollade vi på film och spelade alfapet. Hade inte spelat det på ett tag men det gick ganska bra ändå och jag fick vinna första gången. Fick även se när han klädde sin julgran, resultatet blev mycket bra måste ja säga men så hade han ju två brudar som kom med bra tips oxå :P
På kvällen när det var dags att gå hem igen hade inte temperaturen inte sjunkit en enda grad så det var bara att dra på sig täckbyxorna och mössa, vantar. Som tur var hade jag tagit på mig jumpaskorna så jag kunde springa hem. Jag lyckades alltså komma hem innan jag fick alltför mycket frostskador.

Nu ska jag snart iväg och jobba och ser inte fram emot att kliva utanför dörren eftersom temperaturen har sjunkit ytterligare. Nu är det -33 grader kallt och alla ni som inte tror mig kan kolla in min bilddagbok för jag knäppte kort på termometern i morse.

Nu måste ja dock dra men tills nästa gång, ha det!


Kommentarer
Postat av: Mäster Uv

Men snälla kvinna... skämmes på dig, måste skriva mer ofta ju!

2010-02-09 @ 22:56:42
URL: http://toruven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0