Forsta advent!


Nar forsta ljuset brinner star julens dorr pa glant
och alla ar sa glada att fira fa advent.          (forts foljer nasta sondag)


Nu ar det forsta advent och gissa om det kanns lite konstigt att man inte kommer att ga runt och kolla pa julskyltningen hemma i Hede ikvall. Och sa fick jag ju inte baka pepparkakor heller igar. Men en sak som jag faktiskt gjorde igar var att skriva alla mina julkort,och javlar i mig det blev manga. Jag satt i vardagsrummet har i Eastchester och skrev julkort och sjong svenska julvisor, vardmamman tyckte det var lite smakomiskt men barnen blev ganska trott pa att hora mig efter ett tag sa det gick och lekte pa sina rum. Jag kanske ska borja sjunga hadanefter nar de inte uppfor sig, da gar de ju till sina rum, he he.
Idag vet jag inte riktigt vad som star pa schemat, jag tror att de ska ivag till kyrkan men dit kommer inte jag folja med. Jag har lite arenden att utfora men det tar ju bara en timme ungefar sa jag maste ju hitta pa natt annat att gora. Kanske man ska till och baka lite julkakor medans de ar borta? Far se hur det blir.
Imorse nar jag vaknade hade den forsta snon fallit. Det ar inte mycket och det kommer snart forsvinna eftersom det regnar, men vad spelar det for roll, jag har ju fatt se sno.

I torsdags firade jag thanksgiving for forsta gangen och det var en upplevelse kan jag lova. Det var en kusin till min vardmamma som skulle ha middagen i ar sa vi akte dit i 3 tiden. Pa formiddagen hade jag och Claudia lagat lite mat som vi hade med oss for alla hjalps at att laga mat som de tar med och familjen som har hela kalaset fixar kalkonen. Jag och Claudia gjorde fyllda champinjoner (skitgoda om jag far saga det sjalv eftersom jag gjorde de mest jobbet med dem) och grona boner med vitlok och mandel (inte sa goda).
I alla fall, nar vi kom dit fick jag varldens chock, det var sakert 40 barn och vuxna dar ( jag kanske ska namna att den aldre generationen ar italienare sa det ar manga mostrar, morbroder, fastrar, farbroder och kusiner). Jag kommer ihag namnen pa de tva forsta Mary, en Joey och 2 John, sen minns jag inte just vad resten hette.
Forst serverades lite apptitretare men de tog snart slut sa vi gick alla in i matsalen for att be bordsbon. Alla stallde sig i en ring runt bordet och holl varandra i handerna ( jag fick halla hand med Joey, en bra snygg kille vilket kanske ar anledningen till att jag kommer ihag hans namn) medan Claudias kusin bad bordsbon. Sen satte vi oss alla ner och ett dussintal olika fat med kalkon, sotpotatis, potatismos, tranbarsas, skinka och gronsaker skickades runt. Det mesta var gott men sotpotatis ar inget som jag kommer vilja ata igen snart.
I 6-tiden nar alla mat var undanplockad var det dags for efterratterna. Helt plotsligt kom det annu fler kusiner och mostrar och fastrar mm och alla hade med sig efterratter. Det fanns typ 3 pajer, 2 tartor, massa frukt, kakor bade mjuka och harda och kaffet och konjaken flodade. Nar klockan blivit 8 var jag helt utmattad och som tur var sa va hela min vardfamilj det ocksa sa vi tackade for oss och begav oss hem. Val hemma gjorde jag iordning barnen for sangen och sen gick jag och lade mig i soffan for att titta pa lite tv innan jag tog  en dusch och gick och lade mig.

Dagen efter thanksgiving kallas "Black Friday". Det ar en heltokig rea-dag da affarerna oppnar typ 4 pa morgonen och saljer saker billigt. Det ar tydligen den storsta rea-dagen innan jul har i Usa. 

Nej nu har jag suttit har och skrivit sa jag har kramp i fingrarna.

Men tills nasta gang, ha det! 

Kommentarer
Postat av: kerstin sandberg selin

Vad mycket spännande du får vara med om. Det är svårt att fatta att du är så långt borta och så kan man hålla kontakten så här. Men det var jättekul att få ett kort från dig tack!

Massor med kramar från Kerstin

2008-12-01 @ 20:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0